Team Vastgoed & Facilitair

Onze ambitie: maatschappelijk meerwaarde creëren

De collega's van Vastgoed zorgen voor de 100 gemeentelijke gebouwen met maatschappelijke functies, zoals sportaccommodaties, schoolgebouwen, eigen kantoorhuisvesting, de kunst- en cultuurgebouwen én natuurlijk onze eigen kantoren. Het is voor de gemeente geen doel op zich om panden in eigendom te hebben. Vastgoed is slechts een middel om onze doelstellingen te behalen. En die gaan over mensen en hun behoefte aan voorzieningen en geluk.

Meer dan stenen

Onze 30 professionals zijn actief binnen vastgoedmanagement, technisch beheer, erfpacht en facilitaire zaken. Samen regelen we erfpacht(her)uitgiften, omzetting naar bloot eigendom, verhuringen, verkopen en instandhouding van zowel gronden als (maatschappelijke) gebouwen.

De gemeente faciliteert via huisvesting een groot aantal activiteiten en maatschappelijke voorzieningen voor sport, cultuur en onderwijs. We werken nauw samen met teams binnen de organisatie die zich bezighouden met deze voorzieningen.

Meer overzicht

Op dit moment maken we een professionaliseringsslag, onder meer om nog beter zicht te krijgen op onze vastgoedportefeuille. Dat is nodig om de juiste (strategische) beslissingen te kunnen maken. Daarnaast speelt het verduurzamen van gebouwen een belangrijke rol. We vervullen een voorbeeldfunctie en dragen bij aan klimaatdoelstellingen. Tot slot zorgen wij voor een fijne werkplek waar alle collega's dagelijks met veel plezier hun bijdrage aan de stad leveren.


Ahmad Moradi

Elke dag met een voldaan gevoel naar huis

Ahmad Moradi werkte na zijn universitaire studie Vastgoedkunde bij een gerenommeerd taxatiebureau in de Zuidas en hierna bij een makelaarskantoor. In Vlaardingen is hij assetmanager vastgoed. ‘Hier kan ik wat betekenen voor de stad Vlaardingen en hun maatschappelijke organisaties. Daarom ga ik elke dag met een voldaan gevoel naar huis.’

Via een detacheringsbureau startte Ahmad bij Vlaardingen. Hij had het naar zijn zin en wilde er blijven. ‘Ik vind het belangrijk om bijvoorbeeld stichtingen en verenigingen te helpen aan passende huisvesting, zodat zij hun activiteiten goed kunnen uitoefenen. Een stad zonder voorzieningen, is geen goede stad. Bij een gemeente telt niet alleen het commerciële rendement, maar ook vooral het maatschappelijke rendement een belangrijke rol.’

Eén team, één taak

Bij Vastgoed houden we ons bezig met vastgoedmanagement, technisch beheer, erfpacht en facilitaire zaken. ‘Eén team voor alle taken dus. We werken intensief samen om goed te zorgen voor zo’n 100 gemeentelijke objecten. Denk aan bibliotheken, scholen, parkeergarages, monumentale gebouwen, dienstpanden, maar ook begraafplaatsen en benzinestations die op gemeentegrond staan. Elk object heeft een eigen aanpak nodig.’

Elke dag leren

‘Binnen het team kan ik echt mijzelf zijn. Ik hoef mij niet anders voor te doen dan ik ben. Samen maken we flinke stappen om als team verder te professionaliseren. Via een vastgoedbeheersysteem kunnen we nu bijvoorbeeld managementinformatie analyseren om strategische keuzes te onderbouwen. Daarnaast krijgt de financiële component van vastgoed meer aandacht. We proberen gebouwen kostendekkend te verhuren en gebouwen te verduurzamen om een bijdrage te leveren aan de beleidsdoelstellingen. We staan ook stil bij de vraag waar we over vijf jaar zijn? Dan verwacht ik in ieder geval nog in Vlaardingen te werken, want ik heb het enorm naar mijn zin. In deze brede baan heb ik te maken met alle aspecten van Vastgoed en leer nog elke dag.’

Onze ambitie: zorgen dat er altijd lekkere koffie is

De collega's van facilitair zijn verantwoordelijk voor verschillende diensten. Bijvoorbeeld catering, schoonmaak, verhuizingen, werkplekconcept, wagenpark, beveiliging, groenvoorziening, kantoorartikelen en bedrijfskleding. Wij runnen dus zo'n beetje alle 'ins' van de gemeentelijke dienstpanden. Daarvoor werken we nauw samen met Vastgoed, zij regelen alle 'outs'.

Out-of-the box

De werkzaamheden zijn zowel project- als procesmatig. Zo hebben we een projectverdieping ingericht, zorgen we dat er altijd een warme kop koffie getapt kan worden (heel belangrijk!) en hebben we genoeg fietsen in beheer voor een duurzaam tripje buiten de deur. We werken in een dynamische omgeving en weten regelmatig niet hoe onze dag gaat verlopen. Wat er ook gebeurt; we vinden altijd een out of the box-oplossing.

Veel mogelijk

Al zijn wij ook van het meubilair, een stoffig imago hebben wij niet! We zijn graag aanwezig bij activiteiten die worden georganiseerd en hebben allemaal een gezonde dosis humor. Aanvragen van groot tot klein, wij zijn er voor al onze gebruikers. We kijken graag naar wat er wél kan!

Linda de Koning

Ik had niet zo’n dynamische organisatie verwacht

Linda de Koning is projectmedewerker facilitair in Vlaardingen. Ze werd in eerste instantie niet voor het vak opgeleid, maar rondde een studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening af. Toentertijd was er lastig werk in die richting te vinden. Ze nam een baan aan bij een Waterleidingbedrijf, bleek een uitstekende regelaar te zijn en viel als een blok voor het facilitaire vak.

In mijn vorige baan ging ik zo’n beetje over alles wat te maken had met facilitair’, legt Linda uit. ‘Het was altijd hectisch. Zelfs tijdens mijn huwelijksreis zat ik nog aan de telefoon om zaken te regelen. Naast het werk rondde ik ook nog een Hbo opleiding facilitair af en kreeg ik onze zoon! Een drukke tijd, dus.’

Weten wat er speelt

In Vlaardingen zijn strategische, tactische en operationele werkzaamheden gescheiden. ‘Ik kan mij helemaal richten op het tactische niveau en heb tijd om die werkzaamheden professioneel op te pakken’, zegt Linda. ‘Uiteraard werk ik nauw samen met de collega’s van strategie en operatie. Het één kan niet zonder het ander. Ik lever een bijdrage aan contracten, regel verhuizingen en zorg voor goede werkplekken. Omdat ik veel op de werkvloer ben, zie ik wat er moet gebeuren en ken ik de wensen van collega’s. Die behoeften neem ik bijvoorbeeld mee in aanbestedingen. Duurzaamheid speelt steeds meer een rol en ik vind het leuk om via pilots uit te proberen of een duurzame oplossing voor alle partijen werkt.’

Veel energie

Voordat Linda bij Vlaardingen begon, wist ze niet hoe een gemeente in elkaar stak. Linda: ‘Sowieso had ik niet zo’n dynamische organisatie verwacht. Ik wist ook niet precies waar de verantwoordelijkheden lagen in de ambtelijke en bestuurlijke organisatie. Dingen lopen over veel schijven en er zijn vaak meer teams betrokken bij een besluit. Daardoor verlopen processen wat trager dan bij een commerciële organisatie. Maar ik voel veel energie als ik door de kantoortuinen loop. De sfeer is open en iedereen is benaderbaar. We staan voor elkaar klaar en vinden het leuk om samen dingen te doen. Een baan in de SPH ambieer ik niet meer. Kennis over de psyché van de mens, van baby tot volwassene, kan ik natuurlijk altijd gebruiken!’