Onze ambitie: de organisatie communicatiever maken

Het team Communicatie regisseert de interne, externe en corporate communicatie van de organisatie. Als (strategisch) adviseurs voeden en ondersteunen we het bestuur, management en de teams. Dat doen we met hart en ziel voor de stad.

Communiceren doen we allemaal

In feite bestaat ons team niet uit zestien, maar uit circa 500 collega’s. Want communiceren over de gemeente doen we allemaal. In overleggen, correspondentie, maar ook op verjaardagen en social media.

Onze organisatie is in ontwikkeling en daarom wordt er, naast reguliere werkzaamheden, veel van ons gevraagd. Het is soms een uitdaging om alles te combineren. Tegelijkertijd houden we van aanpakken en zijn we ambitieus. We werken hard, maar maken ook veel plezier en blijven naar elkaar omkijken. We durven elkaar de waarheid vertellen, zijn allemaal verschillend, vullen elkaar aan en komen samen tot mooie resultaten. Ook na het werk weten we elkaar te vinden. In de stamkroeg op de hoek of tijdens een evenement in de stad.

Met een glimlach

De organisatie heeft als ambitie om eind 2024 een glimlach op het gezicht van alle Vlaardingers te hebben getoverd. Dat is vertaald in het scoren van een 7 op zowel tevredenheid van inwoners en ondernemers als op medewerkerstevredenheid. De glimlach van Vlaardingen, noemen we dat. Daarvoor is het nodig om de organisatie communicatiever te maken en het communicatiebewustzijn van de medewerkers te vergroten. Daarnaast leveren we een bijdrage aan het uitrollen van de stadsprogramma’s die in het coalitieakkoord zijn vastgesteld.

Dave Baksteen

Ik heb fijne collega’s om mij heen

Dave Baksteen, contentredacteur,  is nergens te beroerd voor. Na zijn studie grafische vormgeving werkte hij onder meer in een supermarkt, fabriek, bioscoop en als pompbediende. Tijdens de economische crisis was het nu eenmaal lastig om een baan te vinden. Dave besloot verder te studeren en volgde de Hbo opleiding ‘crossmedia en communicatie’. Zijn afstudeerstage deed hij bij Vlaardingen en daar is hij gebleven!

Spannende piketdienst

‘We willen informatie toegankelijk communiceren naar onze inwoners. De meeste content wordt aangeleverd, bijvoorbeeld door onze communicatieadviseurs. Ik zorg dat boodschappen in de juiste vorm op onze communicatiekanalen wordt geplaatst’, legt Dave uit. ‘Ik heb cross mediale communicatie gestudeerd en dan kijk je onder meer hoe berichten op verschillende media elkaar kunnen versterken. Ook adviseer ik collega’s van verschillende afdelingen hoe ze online communicatiemiddelen kunnen inzetten. Verder coördineer ik webinars en zit ik in het crisisteam (piketdienst). Ik werd een keer midden in de nacht uit bed gebeld. Er was een grote brand in Rotterdam en de wind stond richting Vlaardingen. Dan maak ik een omgevingsanalyse en bepaal hoe we inwoners moeten informeren. Heel spannend.’

Dat weet Dave

Bij Vlaardingen kan Dave nieuwe dingen uitproberen. ‘Ik ben gestart met het Instagram-kanaal: ‘Dat weet Dave’. Inwoners kunnen mij allerlei vragen stellen en ik geef antwoord. Superleuk om te doen.

Je mag hier dus experimenteren als je denkt dat het goed voor Vlaardingen is. Dan maak je weleens fouten, maar dat hoort erbij. Daar word je niet op afgerekend. De sfeer op de werkvloer is ook iets om voor te blijven. Iedereen staat voor elkaar. We zijn allemaal verschillend, maar het klikt enorm. Ik ben een gevoelsmens en heb het nodig om fijne collega’s om mij heen te hebben. ‘